Infiltreren games op succesvolle manier binnen in de gezondheidszorg?

In het magazine HuisartsenService ging het eerder al over Quitty – Een game als hulpmiddel bij stoppen met roken. Hierbij werd Quitty geïntroduceerd als een nieuwe game voor tablet en telefoon; een veelbelovende aanvulling op de al bestaande stoppen-met-roken methodes. Recent kwam in het nieuws dat een game beter helpt bij het opsporen van alzheimer dan medische tests (NOS, 28 april). “Onderzoekers hebben maar een paar minuten nodig om de vroegste stadia van alzheimer bij iemand te herkennen als de proefpersoon de game Sea Hero Quest speelt. Dat blijkt uit een nieuw gepubliceerde studie in het wetenschappelijke tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences(PNAS).” (NOS, 28 april)

'Om positieve gedragsverandering te bewerkstelligen'

Interessant is hoe gamification bijvoorbeeld in de huisartsenpraktijk, het ziekenhuis of een kliniek ingezet kan worden om positieve gedragsverandering te bewerkstelligen. “Gamification is het toepassen van ‘gamedenken’ en gametechnieken in niet-game omgevingen” (Marketingfacts, 2013). Zou door middel van game-elementen een zorginstelling, in de vorm van het gebouw, indeling en interieur, kunnen bijdragen aan betere leefstijlen en/of het herstel van patiënten?