Week van Zorg & Welzijn 13 maart Eva Ngarbingan

5 zorg-professionals verspreid door Nederland worden tijdens deze week een moment van de dag gevolgd. Diverse functies en werkzaamheden worden hierbij uitgebreid besproken. Iedereen met zijn of haar eigen verhaal, ervaringen en visie op de gezondheidszorg. Maar allemaal met een hoofddoel: de zekerheid van patiëntenzorg en de kwaliteit hiervan waarborgen.



Brabantse gezelligheid

In stormachtige weersomstandigheden trotseerde ik de snelweg en snelde naar de afgesproken locatie. Vandaag stond een meeloopdag gepland met Eva Ngarbingan bij Polidirect in Tilburg.


Eva werkt namens MedWay People als Algemeen Verpleegkundige bij Polidirect op de locaties Tilburg, Ravenstein en Eindhoven. Welke alle drie een mooie driehoeksverhouding vormen rondom haar woonplaats. “PoliDirect is een onafhankelijke zorgaanbieder en een door het ministerie van VWS erkende instelling van tweedelijns medisch specialistische zorg.” (Aldus de website van Polidirect). Zoals de naamgeving al doet vermoeden is deze organisatie gericht op directe zorg en streven ze naar wachttijden van maximaal een week. Polidirect is gespecialiseerd in MDL-ziektes (Maag, Darm en Lever), endoscopie, cardiologie, chirurgie, dermatologie, gynaecologie, longgeneeskunde, radiologie en urologie. Een behoorlijke waslijst aan specialismen. Tijdens de meeloopdag gaat het met name om endoscopie behandelingen en het opsporen of uitsluiten van MDL-ziektes. 

Locatie Tilburg is gevestigd op de derde verdieping van een groot zorgcentrum

Locatie Tilburg is gevestigd op de derde verdieping van een groot zorgcentrum waar diverse zorginstellingen onder zijn gebracht. Een manier om expertise te bundelen en in te zetten om patiënten beter te kunnen helpen. Op de derde verdieping aangekomen kon ik plaatsnemen in een bijna knus aanvoelende wachtruimte, welke direct ook fungeert als gang. Gelegen aan deze gang; drie spreekruimtes en een behandel-/uitslaapkamer. Zodra via het trappenhuis de derde verdieping wordt bereikt is aan je rechterhand de entree te vinden en aan je linkerhand een ruimte, afgescheiden met een deur, ingericht voor de medewerkers (voorzien van een toilet, een keuken en een kleine opberging).


Vrij snel na mijn aankomst werd ik hartelijk en enthousiast ontvangen door Eva. Hierbij overhandigde ik direct gebakjes voorzien van het MedWay logo. Deze werden vervolgens met open armen ontvangen door Eva en de assistenten. 


Ik werd meegenomen naar de behandel/uitslaapkamer. Waar ondertussen al de eerste patiënt onder was gebracht. De deur door en je treedt toe in de uitslaapkamer wat doet aanvoelen als een ‘gewone’ slaapkamer. Vier (medische) bedden bieden ruimte voor logischerwijs vier patiënten. De bedden kunnen door middel van zandkleurige gordijnen worden afgeschermd om privacy te bieden aan de patiënt. De vloer waarop de bedden staan is een warm-kleurig laminaat, waardoor het ‘gewone’ slaapkamer gevoel extra wordt versterkt. Op een metalen locker, zoals op een middelbare school terug te vinden is, staat een radio op een juiste volume liedjes uit de jaren 60 en 70 af te spelen. De muziek zorgt voor een rustige en kalme sfeer waardoor de ruimte nog vriendelijker overkomt. De meeste vriendelijkheid komt overigens van Eva zelf. Een enthousiast, open en gezellige collega die weet wat ze doet en wil. 


Bij iedere patiënt weet ze razendsnel en intuïtief hoe ze het gesprek moet beginnen

Op de planning staan deze dag acht patiënten. De dag begint om 08:30 uur en eindigt om 15:00 uur, daartussen worden de patiënten voorbereid, onderzocht en verder geholpen. Genoeg tijd dus om iedere patiënt de aandacht te geven die hij of zij nodig heeft. 


Eva roept een patiënt op - bij iedere patiënt weet ze razendsnel en intuïtief hoe ze het gesprek moet beginnen en welke aanpak vereist is - de patiënt komt binnen en wordt een bed toegekend. Op dat moment gebruikt Eva verschillende technieken om de patiënt op zijn of haar gemak te stellen. Wat hierbij altijd centraal staat is persoonlijk contact met oprechte interesse in de patiënt. Aanvoelen hoe strak de spanningsboog staat en hoe dit enigszins verminderd kan worden. Eva geeft aan het persoonlijke contact essentieel te vinden om goed werk te kunnen leveren: “soms zijn mensen zo gespannen dat de dormicum (het roesje) niet eens werkt. Door patiënten vooraf meer op hun gemak te stellen, probeer ik er vooral voor te zorgen dat zij zo min mogelijk last hebben van het onderzoek.” 


De binnengekomen patiënten worden voorbereid op het onderzoek. Eva sluit hiervoor het bed met de gordijnen af zodat dit in alle privacy kan gebeuren. Vooraf neemt zij nog wel de bloeddruk op, controleert nog wat waardes en legt het infuus aan. Zodra het tijd is voor het onderzoek gaat er een dikke schuifdeur open waardoor de uitslaapkamer in een keer wordt betrokken bij de behandelkamer. De plek waar het onderzoek plaatsvindt ademt een en al medisch uit. Steriele materialen en verschillend apparatuur, met slangen en beeldschermen, geven deze ruimte een intrigerende uitstraling. Verder dan de scheidslijn tussen uitslaapkamer en behandelkamer kom ik niet. Uit de behandelkamer komen twee verpleegkundig specialisten om samen met Eva de patiënt naar binnen te rijden. Eva komt terug, de schuifdeur sluit en met één tik op de knop verandert de uitslaapkamer weer in een rustige plek wat doet lijken op een ‘gewone’ slaapkamer. 

MedWay was voor haar de redder in nood.

Op dit moment zijn we met zijn tweeën in de uitslaapkamer wat mij in de gelegenheid brengt om Eva wat andere soorten vragen te stellen. Een vrij algemene vraag over hoe ze bij MedWay terecht is gekomen verandert al snel tot een beladen en emotioneel antwoord. “Ik ben via een re-integratiebureau in Arnhem voor het eerst in contact gekomen met MedWay. Toentertijd had MedWay nog geen werk voor mij, maar na enkele weken veranderde dat en kon ik aan de slag bij Polidirect.” Zonder in detail te treden en de exacte volgorde over te slaan; is Eva tijdens een chronische ziekte noodgedwongen, vanwege te zware belastbaarheid, thuis komen te zitten. Ondertussen was zij wel alweer actief op zoek naar een nieuwe baan. MedWay was voor haar de redder in nood. Sinds 10 maanden werkt Eva via MedWay bij Polidirect. Hiervoor was zij 16 jaar werkzaam in het ziekenhuis waar ze op de cardiologie afdeling, de kraamafdeling en verloskamers heeft gewerkt. Ze kijkt nog altijd met veel plezier terug op haar periode in het ziekenhuis. En dan met name de mooie en grappige momenten die ze daar onder andere met collega’s heeft meegemaakt. Toch mist ze het werken in een ziekenhuis niet. De hectiek, stress en omvang van de ziekenhuiszorg werden haar lichamelijk te veel. In haar huidige werkzaamheden zijn het aantal patiënten te overzien en alleen goed behapbaar. Op enkele drukke dagen werken ze met zijn tweeën en is het iets meer aanpoten.


Vervolgens loop ik samen met Eva de uitslaapkamer uit, recht door de gang naar de keuken.

De patiënt wordt slapend teruggebracht en de volgende patiënt wordt de behandelkamer binnen gebracht. De schuifdeur sluit en de uitslaapkamer is gevuld met een slapende patiënt. Na een poosje ontwaakt de patiënt uit een lichte slaap en wordt direct bijgestaan door Eva. De wakker geworden patiënt kan aangeven wat voor eten en drinken hij/zij wil. Vervolgens loop ik samen met Eva de uitslaapkamer uit, recht door de gang naar de keuken. 


In de keuken staan twee collega’s, eentje net jarig geweest heeft een doos met Bossche bollen op tafel gezet terwijl de andere zich verzadigt met dit heerlijke gebakje. Ik weet dat ze heerlijk zijn omdat er mij er ook eentje werd aangeboden en ik hier geen nee op kon zeggen. In dezelfde tijd heeft Eva het eten en drinken voor de net ontwaakte patiënt klaar gemaakt. Samen lopen we terug door de gang naar de uitslaapkamer, waar Eva de patiënt bedient. Terwijl de ene patiënt bij aan het komen is, wordt de ander door Eva klaar gemaakt voor een onderzoek, terwijl weer een andere terug door de schuifdeur gereden wordt de uitslaapkamer in. Na verloop van tijd is de uitslaapkamer weer leeg. Op dat moment heeft het meeste personeel een korte pauze. Eva heeft deze tijd nodig om de bedden te verschonen en gereed te maken voor de volgende patiënten. Hierna voldoet er een kort moment waarop Eva ook kan genieten van een mini-break. Om vervolgens weer aan de slag te gaan. 


Elke patiënt behoeft een andere aanpak

Het proces van de werkzaamheden is vrij lineair en routinematig. De patiënt oproepen, voorbereiden, wegbrengen, helpen en adviseren zijn vaste handelingen, net zo goed als het schoonmaken van het bed nadat een patiënt terug naar de wachtkamer is in gegaan. Dit zorgt ervoor dat het werk overzichtelijk is en er geen stress of hectiek bij komt kijken. Wat het werk vooral divers en afwisselend maakt is de persoonlijke aandacht die Eva heeft voor de patiënten, de manier waarop zij hen op gemak probeert te stellen en ze zonder spanning de behandelkamer in laat gaan. Elke patiënt behoeft een andere aanpak, de gesprektechniek die hierbij hoort heeft Eva vliegensvlug in de gaten en past deze vervolgens feilloos toe. Haar persoonlijke manier van werken past enorm bij de setting en maakt dit een goede match.